torstai 26. kesäkuuta 2014

Elämäntavoiksi.

Edellisessä postauksessa mainittu pyrähdys oli ja meni ja sai minut taas uskomaan siihen ettei minun kohdallani ole mitään mieltä ja järkeä tsempata näihin pikapudotuksiin. Saan painoa pois nasakasti muutamassa viikossa jonkun kilon ja heti kun antaa yhtään löysiä alkaa taas nesteitä kertymään ja pullataikina paisumaan. Parempi vaan siis pysyä siinä pidemmän tähtäimen suunnitelmassa ja keskittyä fiilaamaan elämäntapojaan oikeaan suuntaan.

Tällä saralla olen jo pitkän tien kulkenut, sitä ei käy kiistäminen ja se pitäisi pystyä pitämään kirkaana mielessä, koska näillä on suora vaikutus onnistumisen tunteeseen, itsetuntoon ja motivaatioon. Kirjoitampa nämä ylös, niin voin ihastella saavutuksiani sitten kun tulee se huono hetki ja "empä ole onnistunut missään ja olen muutenkin ihan paska ihminen"-olo.

Elämäni on muuttunut viimeisen neljän vuoden aikana seuraavasti:

1. Lopetin arkitupakoinnin. Paria repsahdusta ja juhlatupakointia lukuunottamatta tämä on pysyvä ollut pysyvä olotila.

2. Olen lopettanut lähes kokonaan sauna- ja päiväkaljakulttuurin. Ennen oli aina jääkaapissa ne iltasidut tai takamus löytyi terassilta yhdeltä keskellä päivää.

3. Olen opetellut ja oppinut syömään kasviksia ja pitämään niistä. Joinain päivinä tämä unohtuu, mutta pääsääntöisesti syön kasviksia ja hedelmiä ainakin sen 400g päivässä, monesti enemmänkin.

4. Pizzaa, hampurilaisia, grilliruokaa ei tule otettua liian usein. Ennen lähikebab palveli ehkä kerran viikossa, joskus kahdestikin - nykyään väliä tulee vaihtelevasti kahdesta viiteen viikkoa ja olen myös hoksannut ettei aina ole pakko ottaa sitä suurinta ja raskainta ateriaa.

5. Lähihuoltsikalla nautitut kahvit ovat vähentyneet olemattomiin. Hyvä näin, koska kummasti siellä tuli aina nautittua se pulla tai panini.

6. En syö karkkia normaalisti lainkaan ja jos syön, niin teen sen maltilla kerran puolessa vuodessa tapahtuvaa överiä lukuunottamatta. Jos on "karkkikausi", niin on lupa yhteen namiin esim. ruoan jälkeen.

7. En syö välimättöleipiä, en ruoanlaittoruokaa, en kulje kaapilla napostelemassa (ehkä parina päivänä kuussa). Joskus kun koittaa se jatkuva nälkä, niin koitan juoda paljon vettä ja valita jotain terveellistä suuhun työnnettävää.

8. Olen jättänyt leipää tehdessä välistä vedetyt edamit ja kinkkusiivut ottamatta. "Jokainen nautittu juustosiivu näkyy naisen peilissä.", olen kuullut ja ottanut opikseni.

9. Liikun. Vaihtelevan usein ja vaihtelevan monipuolisesti, mutta kuitenkin!

10. Ei limua, jäätelöä, batterya, sipsejä, poppareita, mehuja, suolapähkinöitä, leivonnaisia tms. turhia kaloreita lähes ollenkaan. Juhlissa, bileissä, synttäreillä ja spesiaalitilanteissa voin ottaa sen jokusen ja siitäkin saan morkkiksen niskoilleni.

11. Olen vähentänyt makaronin, riisin ja perunan määrää huomattavasti. Korvaan näitä jonkunverran kasviksilla. Saatan olla päiviä ilman näitä ja joskus ottaa "normaalin" määrän.

12. En syö enää lainkaan maustettuja jogurtteja, niissä on aina hurusokeria. Oikeastaan en syö maustamatontakaan jogurttia vaan veivaan avokadosta, banaanista ja rahkasta jogurtinkaltaisen mössökän jos sellaista tekee mieli.

Tulipa oikein ylipyhä fiilis! Pitää kirjoittaa sitten erikseen se pahelista ja asiat jotka pitää vielä saada elämäntavaksi. Nyt ei ennätä.